The dance that escapes us the instant of presence

Main Article Content

Mônica Medeiros Ribeiro

Keywords

Dance; improvisation; presence; moment.

Abstract

This text presents a reflection on the state of presence experienced by the subject in dance improvisation. With the objective of thinking about the ephemeral condition of this artistic doing, through a review of literature and the enjoyment of choreographic works, dance is discussed as a thought-feeling of the body and its relationship with the presence of the subject at the moment of inventive improvisation.

Abstract 829 | PDF (Portuguese) Downloads 592

References

Badiou, A. (1993). Danse et penseé. Paris: Université Paris VIII.
Bardet, M. (2014). A filosofia da dança: encontro entre dança e filosofia. São Paulo: Martins Fontes.
Damásio, A. (1996). O Erro de Descartes – emoção, razão e o cérebro. São Paulo: Companhia das Letras.
Damásio, A. (2010). O livro da consciência: a construção do cérebro consciente. Portugal: Temas e Debates-Círculo de Leitores.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona, Espanha: Paidós estética 45. (Publicado originalmente em 1934).
Gallese, V. (2010). Mirror neurons and Art. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/284661288_Mirror_neurons_and_art
Hissa, C. E. V. (2017). Entre. In: Silva, M. I. S. & Moreira, M. E. R. (Org.), Literatura: espaço fronteiriço. Colatina; Chicago: Clock Book.
Hissa, C. E. V. & Ribeiro, M. M. (2017). Saber sentido. Conceição/Conception, 6(2), 90-109.
Jaques-Dalcroze. E. (1921). Rhythm, Music And Education. London: Chato &Windus.
Katz, H. (1994). Um, Dois, três: a dança e o pensamento do corpo. (Tese Doutorado em Comunicação e Semiótica). PUC/SP, São Paulo.
Laban, R. (1978). Domínio do movimento. São Paulo: SUMMUS.
Louppe, L. (2012). Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro.
Nancy, L. (2008). Corpus. New York: Fordham University Press.
Ribeiro, M. M. & Agar, F. (2011). The empathy and the structuring sharing modes of movement sequences in the improvisation of contemporary dance. Research in Dance Education, v. 12, p. 71-85.
Ribeiro, M. M. (2012). Corpo, Afeto e Cognição na Rítmica Corporal de Ione de Medeiros: Entrelaçamento entre Ensino de Arte e Ciências Cognitivas. (Unpublished Tese de Doutorado em Artes). Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Ribeiro, M. M. (2015). Experiencia de improvisação em dança. Pós, v.5, n.10, p.162-172.
Sasportes, J. (1980). Pensar a dança: a reflexão estética de Mallarmé a Cocteau. Lisboa: Coleção arte e artistas.
Scheets-Johnstone, M. (1999). The primacy of movement. Philadelphia, John Benjamins Publishing Company.
Sheets-Johnstone, M. (2011). Fenomenologia da Dança. Entrevista concedida a Monica Alarcón. Tradução de Charles Feitosa. O Percevejo, v.03, n° 02.
Testa, L. (2011). Que corpo é este que dança a imagem do pensamento? Alegrar, n°7.
Valery, P. (2012). Degas dança desenho. São Paulo: Cosac Naify. (Publicado originalmente em 1938).