The development of theatrical dance in Portugal in the post-April 25, 1974 circumstances, representations, meetings

Main Article Content

Maria José Fazenda

Keywords

contemporary dance; Portugal; conditions; representations;encounters.

Abstract

Theatrical dance in Portugal attests to a remarkable development following the April Revolution of 1974. In the new scene, three aspects stand out: the redefinition and expansion of the Ballet Gulbenkian’s repertoire, in which the choreographer Vasco Wellenkamp acquires visibility and Olga Roriz’s dance emerges; the foundation of the National Ballet Company; the diversification of aesthetic orientations and independent artistic projects within the so-called New Portuguese Dance. In this paper, I intend to understand, in a articulated way, what conditions favor the growth of dance in Portugal, the diversification of initiatives and aesthetics, and what people's relationships instigate or propitiate them, in terms of the articulation of these three domains - conditions, representations and encounters - such as it is formulated by the social scientist Steven Vertovec (2015), in the scope of studies on diversity.

Abstract 1241 | PDF (Portuguese) Downloads 941

References

Assis, M. (1995). Movimentos. Lisboa: Danças na Cidade.
Decreto-Lei nº 460/82, de 26 de novembro. Dia? rio da Repu? blica n.º 274, Série I. Lisboa: Ministério da Cultura e Coordenação Científica.
Decreto-Lei nº 245/97, de 18 de setembro. Diário da República nº 216, I Série-A: Ministério da Cultura.
Despacho nº 41/96, de 6 de junho. Diário da República nº 157, II Série: Ministério da Cultura.
Despacho Normativo nº 51/96, de 6 de dezembro. Diário da República nº 282, I Série-B: Ministério da Cultura.
Fazenda, M. J. (1994, 26 de abril). Caminhos e atalhos de duas companhias. Público, 33.
Fazenda, M. J. (1996, 5 de julho). A incorporação de dois mitos. Público, 27.
Fazenda, M. J. (Ed.). (1997). Movimentos presentes: Aspectos da dança independente em Portugal. Lisboa: Edições Cotovia e Danças na Cidade.
Fazenda, M. J. (1999, 26 de fevereiro). Vera Mantero (quase) total. Público. Artes e Ócios, pp. 6-7.
Fazenda, M. J. (2012). Dança teatral: Ideias, experiências, ações (2ª ed. revista e atualizada). Lisboa: Edições Colibri, Instituto Politécnico de Lisboa. (Trabalho originalmente publicado em 2007.)
Fazenda, M. J. (2014). Uma intensa presença do corpo: A dança em Portugal no contexto de uma democracia recente. Sinais de Cena, 22, pp. 84-86.
Fazenda, M. J. (2018). Da Vida da Obra Coreográfica. Lisboa: Imprensa Nacional.
Guerreiro, M. (2008). Olga Roriz. Lisboa: Assírio e Alvim.
Guerreiro, M. (2017). O Essencial sobre A Companhia Nacional de Bailado. Lisboa: Imprensa Nacional.
Leça, C. P. (1991). Ballet Gulbenkian: 25 anos. Colóquio Artes, 91: 61-67.
Lepecki, A. (1991, 16 de julho). Europália’91: Quatro para Klapstuk. Blitz. Disponível em http://sarma.be/docs/1102.
Lyzarro, M. (1996). O registo da emoção lírica: Considerações sobre o ballet de Wellenkamp. Colóquio Artes, 111: 54-67.
Mendo, G. (1991). La démocratisation dans la danse portugaise depuis avril 1974. Alternatives Théâtrales, 39: 57-60.
Mendo, G. (1997). Agir em parceria: Algumas notas sobre o apoio do Ministério da Cultura à criação e produção coreográfica de iniciativa não governamental. In M. J. Fazenda (Ed.), Movimentos Presentes: Aspectos da Dança Independente em Portugal (pp. 129-131). Lisboa: Edições Cotovia e Danças na Cidade.
Mendo, G. (2008, 29 de abril). Testemunho. Comunicação apresentada no âmbito da Festa da Dança, Lx. Factory, Lisboa.
Ribeiro, A. P. (1991). 1965-1990: Vinte Anos de Ballet Gulbenkian e a Nova Dança Portuguesa. In J. Sasportes & A. P. Ribeiro, História da Dança (pp. 56-95). Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
Ribeiro, A. P. (1994). Dança Temporariamente Contemporânea. Lisboa: Vega.
Salavisa, J. (2012). Dançar a Vida: Memórias. Lisboa: D. Quixote.
Santos, M. L. L. (Ed.). (1998). As Políticas Culturais em Portugal. Relatório Nacional. Lisboa: Observatório das Actividades Culturais.
Santos, S. J. (2001). Companhia Nacional de Bailado: 25 anos. Lisboa: Companhia Nacional de Bailado.
Sasportes, J. (1970). História da dança em Portugal. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Sasportes. J. (1991). Trajectória da dança teatral portuguesa. In J. Sasportes & A. P. Ribeiro, História da Dança (pp. 5-51). Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda. (Trabalho originalmente publicado em 1979.)
Sasportes, J., Assis, M., & Coelho, H. (1994). Dançaram em Lisboa: 1900-1994. Lisboa: Lisboa’94 - Capital Europeia da Cultura.
Vargas, C. (2000). Companhia Nacional de Bailado: uma companhia futurante. Adágio, 27: 24-32.
Vertovec, S. (2015). Introduction: Formulating diversity studies. In S. Vertovec (Ed.), Routledge International Handbook of Diversity Studies (pp. 1-20). London: Routledge.
Vieira, A. M. B. (2016). No Aleph para um olhar sobre o Serviço ACARTE da Fundação Calouste Gulbenkian entre 1984 e 1989 (Tese de Doutoramento). Universidade Nova de Lisboa, Portugal.
Wellenkamp, V. (1998). O Resto é o Futuro… Entrevista com o coreógrafo Vasco Wellenkamp (conduzida por Maria José Fazenda). Adágio, 20: 13-23.