‘Fado da Censura’ by Fernando Pessoa: rare example of political intervention poem destined for singing

Main Article Content

Armando Nascimento Rosa

Keywords

Fernando Pessoa; poetry; song; fado (music genre); censorship; political satire.

Abstract

'Fado da Censura' is an undated poem by Fernando Pessoa (signed as orthonym) that, by style and theme, belongs to the last phase of his life, at a time when the poet finds himself on a collision course with the ideology emerging from the 1926 military coup, one which implements a dictatorial regime in the country. The curious thing about this text by Pessoa, besides the theme of political satire that the title denounces, is that it is the only poem, which Pessoa bequeathed to us, composed in the format of stanza called “décimas”, from the popular poetic tradition (“décimas” is composed of a quatrain as motto, followed by forty heptasyllabic verses, spread over four stanzas of ten verses, each ending, in sequence, with one of the verses of the initial quatrain) and which is assumed, moreover, as a lyric designed to be sung in melodies of traditional Lisbon fado. It is important to analyze in this poem, really so unique among Pessoa’s work, the intersection between literary creation - inspired by the forms of popular tradition based on oral transmission - and the musical expression of singing as a political intervention, which is part of the History of fado, especially since the end of the XIXth century til the first two decades of the twentieth century.

Abstract 1296 | PDF (Portuguese) Downloads 1197

References

Barreto, José (2015). “A Poesia Política de Fernando Pessoa”. In Abril - Revista do Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana da UFF (Vol. 7, no. 14, pp.189-209). Niterói/Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense.
_______ (2017). “A última paixão de Fernando Pessoa”. In Almeida, O., Medeiros P., Pizarro, J. (Eds.). Pessoa Plural - Revista de Estudos Pessoanos/A Journal of Fernando Pessoa Studies (No. 12, pp. 596-641). Brown University/Warwick University & Universidad de los Andes (https://www.brown.edu/Departments/Portuguese_Brazilian_Studies/ejph/pessoaplural/issues.html). Acedido em 10/4/2018.
________ (2012). “O Fado do Bristol Club”. In Malomil. Blogger (17/12/2012). (http://malomil.blogspot.pt/2012/12/o-fado-do-bristol-club.html). Acedido em 10/4/2018.
Correia, Natália (2015). Não Percas a Rosa. Diário e algo mais (25 de Abril de 1974 – 20 de Dezembro de 1975) / Ó Liberdade, Brancura do Relâmpago. Crónicas (15 de Julho de 1974 – 22 de Março de 1976). (Ângela Almeida e Vladimiro Nunes, Eds.). Lisboa: Ponto de Fuga.
Lopes, Teresa Rita (Ed.). (1993). Pessoa Inédito. Lisboa: Livros Horizonte.
Nery, Rui Vieira (2016). “O Fado e a ideologia do Estado Novo”. Prefácio in MOITA, Luiz. O Fado, Canção de Vencidos (1936). Edição fac-símile. Lisboa: A Bela e o Monstro/Museu do Fado.
Pessoa, Fernando (1986). Escritos Íntimos, Cartas e Páginas Autobiográficas. (António Quadros, Ed.). Mem Martins: Publicações Europa-América.
Pessoa, Fernando (1979). “O Fado e a Alma Portuguesa”. In Rocheta, M. I., Morão, P., Serrão, J. (Eds.) Sobre Portugal - Introdução ao Problema Nacional. Fernando Pessoa (p. 98). Lisboa: Ática.
Pessoa, Fernando (2006). Poesia 1931-1935 e não datada (Manuela Parreira da Silva, Ana Maria Freitas e Madalena Dine, Eds.). Lisboa: Assírio e Alvim.
Pessoa, Fernando (2015), Sobre o Fascismo, a Ditadura Militar e Salazar. (José Barreto, Ed.). Lisboa: Tinta da China.
Rosa, Armando Nascimento (2018). “Primórdios de Pessoa musicado”. In Rosa, N., Silva, A. N., O Piano em Pessoa (livreto do CD, pp. 10-11). Lisboa: Tradisom/Instituto Politécnico de Lisboa/Casa Fernando Pessoa.
Santos, Vítor Pavão dos (2014). O Fado da tua Voz, Amália e os Poetas. Lisboa: Bertrand Editora.