The reinvention of Maculatures by Lotus Lobo

Main Article Content

Nara Firme Braga

Keywords

appropriation; archeology of technique; enlarged engraving; contemporary engraving; intertextuality; word and image relationships.

Abstract

In this article I aim to present “The Maculatures” (Original Title: As Maculaturas), an art work by Brazilian artist Lotus Lobo. In the past, maculature was the name given to tinplate sheets used for both testing and adjusting product packaging prints in commercial lithographic printing presses. These sheets received multiple print marks of various kinds, causing a tangle of overlapping images. From the study by Hans Belting named as “The Archeology of Technique”, I will evaluate how Lotus, by appropriating “The Maculatures” and lithography (highlighting again this old printing technique), transforms lithography itself into art. Based on the reflections of Roland Barthes and Maria do Carmo de Freitas Veneroso, I will analyze the intertextual character of “The Maculatures”, exploring the relationships between word and image, based on the "graphic texture". Finally, I will relate Lotus Lobo’s “The Maculatures” with American artist Robert Rauschenberg’s works, with the Italian artist Mimmo Rotella's Décollage, and with the ancient writings of the palimpsestos.

Abstract 449 | PDF (Portuguese) Downloads 398

References

Argan, G.C (1992). Arte Moderna. São Paulo: Companhia das Letras.
Barthes, R. (1990). O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Belting, H. (2006). O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac e Naify.
Didi-Huberman, G. (2015) Diante do tempo: História da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: UFMG Hidalgo.
Kanaan, H. (2018). Intervalos: entre a gravura e a música, uma curadoria para Nilza Haertel. In: Salvatori, M. Maristela, Kanaan, H. (org.). Experimentações gráficas de Nilza Haertel: recorte de um acervo. Porto Alegre: Marcavisual. pp. 65-72.
Kning, M. (s.d). The mylar method of lithografy. Texto inédito.
Gusmão, L. (1970). Release para a primeira mostra individual de Lotus Lobo. Belo Horizonte: Galeria Guignard.
Lobo, L. (2001). Depoimento. Belo Horizonte: Editora C/ Arte.
Sampaio, M. (2019). Catálogo da exposição apresentada na Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, realizada entre os dias 17 de outubro de 2018 a 02 de fevereiro.
Veneroso, M. do C. de F. (2012). Caligrafias e Escrituras. Belo Horizonte: Editora C/ Arte.
Veneroso, M. do C. de F. (2009). A gravura no “campo ampliado”: relações entre palavra e imagem na gravura, gravura e fotografia e gravura tridimensional na contemporaneidade. In: Veneroso, M. do C. de F., Melendi, M. A (org.). Diálogos entre linguagens. Belo Horizonte: Editora C/Arte. pp. 145-159.