Collective Memory and Construction of Linguistic Identity in the Narratives of Alfredo Troni and Uanhenga Xitu

Main Article Content

Manuel da Silva Domingos
Nsimba José

Keywords

discourse, narrative, collective memory, linguistic identity, cohesion, coherence

Abstract

The present study is the result of our reflections on literary works as a discursive device. Considering the heterogeneity of the discourses, while spoken or written, they illustrate, in various degrees, knowledge of various origin and nature, we examined, by the means of the narratives of Uanhenga Xitu and Alfredo Troni, the aspects pertaining to collective memory and linguistic construction. For its theoretical support, we opted for the approaches of authors who study the indicated questions, in order to demonstrate the way they manifest themselves linguistically. In the linguistic area, we explored issues related to textuality, mainly the sequential connectivity or cohesion and conceptual connectivity or coherence, mechanisms that facilitated the description of the Portuguese identity reported by the authors, the Portuguese of Angola.

Abstract 814 | PDF (Portuguese) Downloads 797

References

Anabengo.s.d. A lenda da mamã muxima. Disponível em . Acesso em: 12 mar. 2017.
Antunes, Irandé.2009. Língua, Texto e Ensino: outra escola possível, São Paulo: Parábola Editorial.
_____. 2010.Análise de Textos: fundamentos e práticas, São Paulo: Parábola Editorial.
Bakhtin, Mikhail. 1981.Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Beaugrande, Robert Alain de; Dressler, Wolfgang Ulrich.1981. Introduction to Text Linguistics, London: Longman.
Candau, Joël.2012. Memória e identidade, São Paulo: Contexto.
Delbeque, Nicole.2006. Linguística Cognitiva, Porto: Editora Piaget.
Duarte, Inês. 2003.Aspectos Linguísticos da Organização Textual. In: Mateus, Maria Helena Mira et al. (Org.). Gramática da Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho p. 84-123.
Gonçalves, Perpétua.2013. O Português em África. In: Paposo, Eduardo Buzaglo Paiva et al.. (Org.). Gramática do Português. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. p. 156-178.
Hall, Stuart.2014. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina.
Hallbwachs, Maurice.2012. Memória coletiva, SãoPaulo: Centauro.
Halliday, Michael Alexander Kirkwood; Hasan, Ruqaiya.1976. Cohesion in English, London: Longman.
Hora, Dermeval.2014. Estilo: uma perspectiva variacionista. In: Görski, Edar Maria; Coelho, Izete Lehmkuhl; Souza, Christiane Maria Nunes de (Org.). Variação Estilística: reflexões teórico-metodológicas e propostas de análise. Florianópolis: Insular. v.3,p. 19-30.
José, Nsimba.2016. As narrativas orais ovimbundu como espaço de produção de sentidos. In: Leite, Ilka Boaventura; Severo, Cristine Gorski (Org.). Kadila culturas e ambientes: Diálogos Brasil -Angola, São Paulo: Blucher, p. 183-198.
Kabatek, Johannes. 2006.Tradições Discursivas e mudança linguística. In: Lobo, T. et al.(Org.). Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA, p.579-588.
Koch, Ingedore G. Villaça.2014. A Coesão Textual, 18ed., São Paulo: Contexto.
Koch, Ingedore G. Villaça; Travaglia, Luiz Carlos.2014. A Coerência Textual, 18 ed., São Paulo: Contexto.
Le Goff, Jacques.1990. Memória. História e memória. Campinas: UNICAMP.
Longhin, Sanderléia Roberta.2014. Tradiçoes discursivas: conceito, história e aquisição. São Paulo: Cortez.
Monteiro, Charles.2006. Memória e esquecimento nas artes de lembrar a cidade de Porto Alegre nas crônicas de Nilo Ruschel. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Debates. Disponível em: ., Acesso em: 12 mai. 2009.
Nora, Pierre.1981. Entre memória e História: a problemática dos lugares. In: Projeto História: história e Cultura.v.10, dez. São Paulo.
Pratt, Mary Louise.1999. Os olhos do império: relatos de viagem e transculturação. Bauru: EDUSC.
Richard, Nelly.2002. Intervenções críticas. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Ricoeur, Paul. 2007.A Memória, a história, o esquecimento. Campinas, Unicamp.
Rivera, Dario Paulo Barrera.2000. Tradição, memória e modernidade: a precariedade da memória religiosa contemporânea. Estudo de Religião, Ano XIV, nº 18, p.121-144.
Rivera, Paulo Barrera.2001. Tradição e emoção religiosa: Sociologia do Protestantismo na América Latina. São Paulo: Olho d’água.
Sá, Ana Lúcia de.2004. A confluência do tradicional e do moderno na obra de Uanhenga Xitu. Luanda: União dos Escritores Angolanos.
Samoyault, Tiphaine. 2008. A intertextualidade. São Paulo: Hucitec.
Severo, Cristine Gorski, Estilo.2014. Variação Linguística e Discurso. In: Görski, Edar Maria; Coelho, Izete Lehmkuhl; Souza, Christiane Maria Nunes de (Org.). Variação Estilística: reflexões teórico-metodológicas e propostas de análise. Florianópolis: Insular, Coleção Linguística, v.3, p. 31-50.
Severo, Cristine Gorski.2011. Línguas e Discursos: heterogeneidade linguístico-discursiva e poder em Angola. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, v. 15, p. 19-46.
Silva, Tomaz Tadeu.2003. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes.
Troni, Alfredo.2014. Nga Mutúri. Luanda: União dos Escritores Angolanos.
Xitu, Uanhenga.2003. Mestre Tamoda e outros contos. Luanda: União dos Escritores Angolanos.