The Senses and Non-senses of the Portuguese Language: Questions of Language and Language in the Short Stories of Mia Couto

Main Article Content

Maurício Silva

Keywords

Mia Couto, Lusophone African Literature, Portuguese Language

Abstract

This article is about the fictional production of Mia Couto, especially his short stories. It analyzes how the Mozambican author uses in his writings issues related to speech and language and links it to the theories of postcolonialism. For Mia Couto the process of colonization imposes on the colonized another way of speaking, which corresponds to another language. In Mia Couto´s fiction, the question of language is inserted in the context of postcolonialism, both related to the process of language reconstruction of Portuguese on the African continent, and to an ideological reflection of his fiction. Finally, in this article, we highlight the political dimension of Mia Couto's writing, since the work with language, that is linked to the problematic of identities in the historical context of Mozambique.

Abstract 815 | PDF (Portuguese) Downloads 931

References

Afolabi, Niyi.1997. “Uma Gaiola de Ouro: A Problemática da Regeneração na Literatura Africana de Língua Portuguesa”. África. Revista do Centro de Estudos Africanos. Universidade de São Paulo, São Paulo, nº 20-21, p.27-41.
Ashcroft, Bill.2001. Post-colonial transformation. London/New York: Routledge.
Augé, Marc.1996. El sentido de los otros: actualidad de la antropología. Paidós, Barcelona.
Bakhtin, Mikhail.1988. Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas Fundamentais do Método Sociológico na Ciência da Linguagem. São Paulo: Hucitec.
Barthes, Roland.1972. Le degré zero de l'écriture. Paris: Seuil.
Bastos, Neusa Barbosa; Brito, Regina Helena Pires de. 2011. “Mia Couto: ‘somando colorações’ no vocabulário da lusofonia”. Matraga, Rio de Janeiro, v.18, nº 28, p.143-157, jan.-jun.
Bonnici, Thomas.2005. “Avanços e ambiguidades do pós-colonialismo no limiar do século 21”. Légua & meia: revista de literatura e diversidade cultural. Feira de Santana, Universidade Federal de Feira de Santana, v. 4, nº3, p.186-202.
Chabal, Patrick.1994. Vozes Moçambicanas: literatura e nacionalidade. Lisboa: Veja.
Couto, Mia.2005. O último vôo do flamingo. São Paulo: Companhia das Letras.
_____. 2007.A Varanda do Frangipani. São Paulo: Companhia das Letras.
_____.2009. O Fio das Missangas. São Paulo: Companhia das Letras.
_____.2011. E se Obama fosse Africano? São Paulo: Companhia das Letras.
_____.2012. Estórias Abensonhadas. São Paulo: Companhia das Letras.
_____.2013a Vozes Anoitecidas. São Paulo: Companhia das Letras.
_____.2013b. Cada Homem é uma Raça. São Paulo: Companhia das Letras.
_____.2014. "Mia Couto: o rico contador de histórias" (Entrevista por Bruno Garcia, Cristiane Nascimento e Joice Santos). Revista de História da Biblioteca Nacional, Rio de Janeiro, Ano 9, nº 101, p.54-59.
Ferreira, Manuel.1987. Literaturas africanas de expressão portuguesa. São Paulo: Ática.
Fiorin, José Luiz.1988. Linguagem e Ideologia. São Paulo: Ática.
Garcia, Flavio; Silva, Luciana Morais da. 2012. “Mia Couto: conceitos e sentidos de uma composição híbrida, entre o literal e o literário”. Nonada: letras em revista, Porto Alegre, Ano 15, nº19, p.171-181.
Gnerre, Maurizzio.1987. Linguagem, Escrita e Poder. São Paulo: Martins Fontes.
Gotlib, Nádia Battella.1988. Teoria do Conto. São Paulo: Ática.
Hamilton, Russel G.1999. “A literatura dos PALOP e a Teoria Pós-Colonial”. Via Atlântica. São Paulo, nº3, p.12-22.
Laranjeira, Pires.1995. “Mia Couto, sonhador de verdades, inventor de lembranças”. Em seu Literaturas Africanas de Expressão Portuguesa. Lisboa: Universidade Aberta, p. 310-318.
_____.2000. “As Literaturas Africanas de Língua Portuguesa - Identidade e Autonomia” Scripta, Belo Horizonte, v.3, nº6, p.237-244.
Leite, Ana Mafalda.2003. Literaturas Africanas e Formulações Pós-Coloniais. Maputo: Imprensa Universitária.
Ogliari, Ítalo.2012. A poética do conto pós-moderno e a situação do gênero no Brasil. Rio de Janeiro: 7Letras.
Maquêa, Vera.2008. “A tradução do impossível: Milton Hatoum e Mia Couto”. In: Silva, Agnaldo Rodrigues da (Org.). Diálogos Literários: literatura, comparativismo e ensino. São Paulo: Ateliê, p. 145-178.
Rodrigues Júnior, Hélio.2013."Guimarães Rosa e Mia Couto: contornos da dimensão humana no universo da lusofonia". Verbum: cadernos de pós-graduação, São Paulo, nº5, p.16-26.
Said, Edward.1996. Orientalismo: O Oriente como Invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras.
Santilli, Maria Aparecida.1985. Africanidade: Contornos Literários. São Paulo, Ática.
Schmidt, Simone Pereira.2009. “Onde está o sujeito pós-colonial? (Algumas reflexões sobre o espaço e a condição pós-colonial na literatura angolana)”. Abril: Revista do Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana da UFF, Niterói, v. 2, nº 2, p.136-147.
Secco, Carmen Lúcia Tindó Ribeiro.1989. "O ar, as águas e os sonhos no universo poético de Mia Couto". Gragoatá: Revista do Instituto de Letras, Rio de Janeiro, nº 5, p.159-169.
Soares, Angélica.1989. Gêneros Literários. São Paulo: Ática.
Tavares, Hênio Último da Cunha.1984. Teoria Literária. Belo Horizonte: Itatiaia.